Velkommen til bloggen min :)
Her kan du lese om litt forskjellig; mitt liv som travel 3 barnsmor, trening og kosthold, interiør osv...
Koselig om du legger igjen en kommentar ;)

torsdag 3. februar 2011

Vi har mange ulike meninger ang hvordan vi kan gå ned i vekt... Hva funker for deg?

Jeg har alltid vært av den typen som prøver masse rart for en liten periode. Det kan være en bestemt type trening (f.eks da jeg og en kollega plutselig fant ut at vi skulle melde oss på halvmaraton, hihi. Vi sprang og vi sprang... huff a meg, det ble jo selvsagt ingenting av det, så de kronene tapte vi... men vi kom oss da opp fra sofaen en liten periode da.  Også kunne alle de skeptiske sjelene vi møtte på veien godte seg litt da, så fikk de den gleden også), det kan være diverse hudpleieprodukter etc.
Noe jeg har vært fristet til mange ganger, og jeg er IKKE den eneste, har vært å prøve ulike typer "vidunderkurer" som det reklameres for på tv hver bidige dag, som Go123, 30 days, Herbalife osv. Det virker jo så genialt!!! Men er det egentlig det? Javisst jeg har hørt om folk som har gått ned i vekt ved å bruke disse kurene, men hva vil skje den dagen de slutter med det? De mener vel ikke, helt ærlig, at de skal leve på shaker resten av livet? Nei, for min del hadde ikke det funket. Jeg har kun troa på en måte å gå ned i vekt og å holde vekta på. Det er å kutte kaloriene, og å være i fysisk aktivitet. Jeg har selv gått ned 3,5 kg og flere cm rundt liv og lår siden jeg og min kjære PT startet vårt samarbeid i november. Det jeg har gjort/gjør er at jeg spiser 14-1500 kcal dagen, av det er det mye proteiner, sunt fett og ikke så mye karbohydrater. I tillegg til det trener jeg 4 ganger i uken, da går det i intervalltrening, styrketrening og jogging/skiturer. Jeg må ærlig innrømme at det var fryktelig tungt i starten... Brødmat f.eks har vært en stor del av mitt liv, vi nordmenn spiser jo pinadø meg brødmat til nesten hvert eneste måltid, men nå spiser jeg omtrent ikke brød og jeg kan ikke si at jeg savner det noe nevneverdig. Og trening... hva er det?, kunne jeg godt ha spurt meg selv om for noen år siden. Jeg var aldri den som var flink i idrett, og skulket som regel alt som var av tester og skiturer på barne- og ungdomsskolen. Jeg gikk alltid sist når vi var på skiturer, og når jeg endelig kom frem til rasteplassen var de andre klar for å gå igjen... Juhu, er det rart enkelte ungdommer har motforestillinger mot idretten? Nå, derimot, er trening en helt naturlig del av min hverdag. Det er nesten litt rart å skrive det, for hvem hadde vel trodd det for bare noen få år tilbake, at jeg skulle like å trene? Cluet er at jeg trener på min måte, på mine premisser og akkurat når det passer for MEG. Og jeg liker det!!! Jeg digger å springe på tredemølla, jeg får klarnet opp tankene mine, og for ikke å snakke om den deilige følelsen en får etterpå. Da har i hvertfall ikke jeg dårlig samvittighet for at jeg sitter i sofaen resten av kvelden.
Så, kort oppsummert, dette er eneste måten som funker for meg. Dere kan tro jeg fikk kommentarer når jeg startet med dette; "Tror du egentlig at du klarer å holde på dette?" og "Du kan jo ikke leve sånn resten av livet" var kommentarer jeg fikk. Leve sånn resten av livet? Jeg spiser sunn mat og jeg trener, hvorfor skal jeg ikke klare å leve sånn? Heldigvis er jeg av den typen som ikke bryr meg om hva andre sier, tvert i mot, da setter den lille røde fyren på min høyre skulder inn og jeg tenker at jeg skal f... meg vise dem!!! Pirk ikke denne damen på nesen, da blir hun bare enda mer fandenivoldsk ;)

Hadde vært artig å høre andre synspunkter, er det noen av dere der ute som bruker shaker og div andre produkter for å gå ned i vekt? Da vil jeg gjerne høre fra deg, er morsomt å diskutere litt ;) Er jo fullt mulig at dette fungerer kjempefint for enkelte. Interessant å vite om du ser for deg å drive med dette resten av livet, eller hvordan du i såfall skal klare å holde på vekta når du slutter med disse produktene. Kommenter gjerne her, eller send meg en mail så kan jeg poste det som et innlegg, anonymt hvis du ønsker det :)

Ha en fortsatt super kveld!

2 kommentarer:

  1. Du har vært så flink!!
    Den gode nyheten er at jeg tror vi skal øke på maten nå som du har fått i gang treningen skikkelig. 14 - 1500 kcal var tenkt for en ganske stillesittende livsstil, men nå er jo du aktiv som bare det!
    Vi snakkes om dette på mail, søta.
    Stå på!

    SvarSlett
  2. Å, du er så søt :)
    Mere mat, ja er sikkert greit å øke når aktiviteten øker.
    Stor klem

    SvarSlett